Zones en kleurgebruik | Customer Dynamics 360®

Customer Dynamics 360® biedt een uniek perspectief op de vele facetten van de integrale klantreis. Op het eerste gezicht lijkt het model wellicht complex, maar na een paar aanwijzingen wordt het meestal snel duidelijker.

Customer Dynamics 360® is een geregistreerd merk. U vindt het model hier: CustomerDynamics360.com

In de serie Customer Dynamics Basics zijn inmiddels verschenen:

  1. Ronde vorm | Customer Dynamics 360
  2. Zones en kleurgebruik | Customer Dynamics 360
  3. Waardecreatie systemen | Customer Dynamics 360
  4. Vraaggerichtheid | Customer Dynamics 360
  5. Waardebron | Customer Dynamics 360

De vier zones en het kleurgebruik

Naast de ronde vorm van Customer Dynamics 360 valt veelal ook het kleurgebruik op. Deze is aangebracht ter ondersteuning van de vier zones. Deze zones komen overeen de vier disciplines of specialisaties, welke direct betrokken zijn bij de klantgerichte activiteiten van de organisatie.

Dit zijn respectievelijk:

  • PR & Marketing (blauw)
  • Sales (groen)
  • Service & Support (geel)
  • Communities (rood)

Het kleurgebruik lijkt misschien willekeurig gekozen, maar dat is het niet. We volgen hierbij het kleurenspectrum. Blauw is licht met de laagste frequentie, terwijl rood de hoogste frequentie heeft. Dat komt in Customer Dynamics 360 overeen met de toenemende intensiteit van de interactie: van suspect (koud/blauw) tot loyale klant, fan, co-creator of merk ambassadeur (warm/rood).

Het idee achter het kleurenspectrum is afgeleid van de wijze waarop we in de ruimte kijken. In een ruimtetelescoop zit een prisma, wat het licht – afkomstig van een hemellichaam – breekt in een breed spectrum van kleuren. Met behulp van een spectrometer kunnen we – tot op vele lichtjaren ver – hiermee vaststellen welke stoffen zich op en rond een hemellichaam bevinden. Zo kunnen we bijvoorbeeld vaststellen of een hemellichaam leefbaar is. Vergelijk dit met suspects, waarvan we niet weten of ze een behoefte hebben die wij kunnen vervullen. Door hun uitingen en gedragingen te bestuderen krijgen we een beeld (klantspectrometer) van die behoefte en kunnen we daarop acteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *